fidarnic
شرکت فیدارنیک

دستگاه پلت ساز , قیمت دستگاه پلت ساز صنعتی و خانگی

دستگاه پلت ساز

توسعه صنعت در جهان، سبب رشد و نوآوری ماشین آلات مختلفی شده که کار کاربران را بیش از پیش راحت کرده اند. یکی از دستگاه هایی که امروزه در صنایع کشاورزی، دامداری، دامپروری و مرغداری بیشترین استفاده را دارد، دستگاه پلت ساز است که با استانداردهای جهانی ایزو مطابقت دارد.

این دستگاه وسیله ای برای متراکم سازی مواد بوده که از آن جهت تهیه غذای مورد نیاز حیوانات، طیور و آبزیان استفاده می شود و می توان به مواد، افزودنی و ویتامینه اضافه کرد. در گذشته تهیه خوراک دام ها و … با روش دستی و سنتی صورت می گرفت که کیفیت لازم را نداشت و برای تهیه آن، زمان زیادی صرف می شد. از آنجایی که دستگاه پلت ساز، فشار زیادی به خوراک دام و طیور وارد می کند و آن را به حالت ژلاتینه درمی آورد، کیفیت مواد خوراکی بهبود یافته و هضم راحت تری خواهند داشت؛ در نتیجه مصرف خوراکی های پلت شده، در سلامت دام ها و پرندگان موثر است.

شایان ذکر است که مواد اولیه برای تهیه غذای پرندگان و حیوانات، می تواند شامل سبوس، جو، ذرت، گندم، سویا، کلزا، پودر ماهی، علوفه، کنجاله و … باشد. البته امکان افزودن مکمل های معدنی، پروتئین ها و چربی های مفید به مواد نیز وجود دارد. مواد قبل از ورود به دستگاه، باید آسیاب شده و به حالت پودری دربیایند. جهت آسیاب کردن آنها می توان از دستگاه آسیاب کن استفاده کرد.  

از آنجایی که با دستگاه پلت ساز علوفه می توان کنسانتره یا خوراکی پلت شده و فرموله شده تهیه و آن را با قیمت مناسب به بازار عرضه کرد، می توان به آن بعنوان تجهیزی درآمد زا نگاه دارد. دستگاه پلت ساز در انواع مختلف خانگی، صنعتی و نیمه صنعتی قابل تولید بوده که مکانیزم کاری همه آنها یکی است. این دستگاه با انرژی الکتریکی تغذیه می شود و از لحاظ مصرف برق، به دو دسته تک فاز و سه فاز تقسیم شده است.

کاربردهای مختلف دستگاه پلت ساز

  • صنایع کشاورزی (برای تهیه کودهای ارگانیک)
  • مراکز نگهداری و پرورش دام (دامداری ها و دامپروری ها)
  • مرغداری ها و مراکز نگهداری پرنده های زینتی مختلف
  • قابل استفاده در دامپزشکی ها
  • قابل استفاده در خانه جهت تهیه غذای حیوانات خانگی (با دستگاه پلت ساز خانگی)
  • قابل استفاده در صنایع شیلات و پرورش ماهی
  • قابل استفاده برای تهیه غذای ماهیان آکواریومی
  • قابل استفاده در مراکز تولید محصولات دارویی فشرده
  • قابل استفاده برای متراکم سازی محصولات بازیافتی
  • وسیله ای مناسب برای تولید گرانول محصولات معدنی (مثل بنتونیت حفاری)
  • و قابلیت استفاده در تمامی صنایعی که نیاز به متراکم سازی و کاهش حجم مواد یا محصول دارند.
خرید دستگاه پلت ساز

خرید دستگاه پلت ساز

دستگاه های پلت ساز ویژه تولید خوراک مورد نیاز طیور و دام  هستند و در انتخاب آنها، باید دقت کنید تا دستگاهی با بیشترین بازدهی خریداری نمایید. اما با وجود تنوع بالای این محصولات در بازار و وجود وب سایت های مختلف، چگونه می توان یک پلت ساز مرغوب و باکیفیت تهیه کرد و دچار سردرگمی نشد؟ بهترین راه، تحقیق و مطالعه است. مطالبی که در این محتوا آورده شده، می تواند راهنمای خوبی در انتخاب یک پلت ساز مناسب باشد. هنگام خرید به جنس دستگاه دقت نموده و مقاومت آن را در برابر رطوبت و عوامل خارجی بسنجید.

از دیگر معیارهایی که در انتخاب دستگاه پلت ساز، باید به آنها توجه کرد ابعاد دستگاه و قدرت الکتروموتور است. همانطور که در داخل متن نیز گفته شد، این دستگاه به صورت تسمه ای و گیربکسی قابل ساخت می باشد،  بنابراین اگر صدای بالای دستگاه برایتان دردسر ساز است و یا دنبال دستگاهی هستید که فضای زیادی اشغال نکند، دستگاه پلت ساز تسمه ای را انتخاب کنید. اما اگر به تولید مقدار زیادی خوراک دام و طیور نیاز دارید و محیط کاری شما، از فضای کافی برخوردار است، توصیه می کنم نوع گیربکسی این دستگاه را خریداری کنید. 

بهتر است بدانید همه تولید کنندگان، کالاهای مرغوب و با کیفیت تولید نمی کنند، به همین دلیل توصیه می کنم به علامت استاندارد دستگاه و قطعات توجه کنید، همچنین بررسی کنید که دستگاه پلت ساز مورد نیاز، دارای گارانتی است یا نه؛ چون گارانتی دار بودن یک کالا، به منزله مرغوبیت و کیفیت بالای آن بوده و تولیدکننده خیالش از عرضه آن به بازار راحت است که آن را با این شرایط در اختیار مشتری قرار می دهد.

قیمت دستگاه پلت ساز

دستگاه پلت ساز

بررسی قیمت دستگاه پلت ساز، اصلی ترین مرحله خرید بوده که هر فردی قبل از خرید، باید به این موضوع توجه کند. قیمت یک دستگاه پلت ساز به عواملی نظیر نوع دستگاه (تسمه ای یا گیربکسی)، ظرفیت، جنس، کیفیت قطعات، راندمان کاری و … بستگی دارد؛ در واقع قیمت دستگاه پلت ساز خانگی و قیمت دستگاه پلت ساز کوچک، مناسب تر از نوع صنعتی است. برخی مشتریان دنبال دستگاهی با نازل ترین قیمت هستند و اصلاً به مشخصه های اصلی آن که شامل نوع قطعات و کیفیت و … است توجه نمی کنند، به همین دلیل خیلی زود پشیمان می شوند. پس برای اینکه جلوی ضرر را بگیرید باید آگاهانه تصمیم بگیرید. یک دستگاه باکیفیت، قطعاً گران قیمت تر از نوع بی کیفیت است، اما در هر شرایطی باید کیفیت با قیمت تناسب داشته باشد.

توصیه می کنم قبل از  خرید حتماً به مراجع مختلف سر زده و با برندهای مختلف آشنا شوید، تحقیق به شما کمک می کند با تولیدکنندگان گران فروش و ارزان فروش آشنا شوید. البته با پیدا کردن مراکز ارزان فروش، دلیل این امر را جویا شوید. برخی تولیدکنندگان برای توسعه سطح فروش محصولات خود، برای آنها تخفیف در نظر گرفته اند.

یک مطلب پیشنهادی : دستگاه درام فیلتر

برق مصرفی هر دستگاه نیز تا حدودی روی قیمت آن تاثیر می گذارد، برای مثال قیمت دستگاه پلت ساز تک فاز، با نوع سه فاز متفاوت است.

ویژگی های بارز دستگاه پلت ساز

  • دستگاه پلت ساز، از قابلیت تولید خوراکی هایی در قطرهای مختلف برخوردار بوده و قطر آنها به قطر پلت های کاربردی بستگی دارد. البته قطر پلت ها قابل تنظیم است.
  • دستگاه پلت ساز از لحاظ اقتصادی به صرفه بوده و کمترین میزان مصرف برق را دارد. همچنین این دستگاه نیاز به نیروی انسانی بالا را کاهش داده و جهت راه اندازی آن، یک الی دو نفر گرداننده کافیست.
  • با دستگاه پلت ساز می توان خوراکی های پودری را بدون اکسید شدن تهیه کرد، به همین دلیل گزینه ای مناسب برای تهیه غذای دام های شیرده بوده و در افزایش میزان شیردهی آنها بسیار تاثیرگذار است.
  • این دستگاه حجم خوراک مصرفی در دامداری ها و دامپروری ها را کاهش می دهد؛ اما دام ها در عوض ، خوراک های سالم که حاوی مقدار زیادی مواد معدنی است، استفاده خواهند کرد.

دستگاه پلت ساز از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

قطعاً آشنایی با ساختمان کلی پلت سازها، قبل از خرید اهمیت بالایی داشته و باید بدانیم در ساخت دستگاه پلت ساز خانگی و صنعتی از چه قطعاتی استفاده است؛ در این بخش به این موضوع پرداخته ایم:

بخش ورودی

دستگاه پلت ساز دارای بخش ورودی بوده که این ورودی در برخی مدل ها، حالت قیفی و در برخی دیگر حالت مخروطی دارد. از آنجایی که ورودی دستگاه های پلت ساز، قطر مناسبی دارد، به راحتی می توان مواد را به داخل دستگاه ریخت (قطر هر دستگاه متناسب با ظرفیتی که دارد متغیر است).

خروجی مواد

دستگاه پلت ساز به بخش خروجی مجهز شده که این خروجی حالتی شیاردار دارد. بعد از اینکه مواد تحت فشار و دما قرار گرفت و فشرده شد، از این بخش تخلیه می شود.

الکتروموتور

قطعاً الکتروموتور، اصلی ترین بخش هر دستگاه پلت ساز بوده و وظیفه اصلی آن وارد کردن نیرو به دستگاه است. قدرت و توان الکتروموتور اهمیت بالایی دارد، به همین دلیل ما الکتروموتور این پلت ساز را از نوع موتوژن انتخاب کردیم که ساخت تبریز است. البته در صورت درخواست مشتری می توان به جای موتور موتوژن از موتور چینی استفاده کرد. 

پایه ها

دستگاه پلت ساز را مجهز به پایه هایی مقاوم کردیم که سبب شده اند در حین کار، ارتعاش ایجاد نشود و دستگاه کاربری راحتی داشته باشد. پایه ها را می توان از نوع صفحه ای و یا چرخ دار انتخاب کرد که نوع صفحه ای، حالتی ثابت داشته و پایه های چرخ دار، به دستگاه حالت متحرک داده اند؛ بنابراین هر زمان که بخواهید می توانید آن را از مکانی به مکان دیگر جابجا کنید.

کاندیشینر

دستگاه پلت سازهای صنعتی، به کاندیشینری از جنس استیل مجهز شده که در برابر بخار و رطوبت مقاومت بالایی دارد. مواد در داخل کاندیشینر، قبل از پلت شدن با بخار مخلوط و پخته می شود، به همین دلیل عوامل میکروبی و بیماری زا در مواد، بشدت کاهش یافته و به صورت ژلاتینه در می آید و ضریب تبدیل خوراک بهبود یابد. کاندیشینر به محور و پره هایی با ضخامت مناسب مجهز شده و نیز دارای دریچه بازدید است. اما بخار لازمه چگونه تامین می گردد؟

سیستم بخار ساز

کنار دستگاه پلت ساز می توان از سیستمی جهت تامین بخار استفاده کرد تا رطوبت مورد نیاز خوراکی ها تامین گردد. بهترین وسیله جهت تامین بخار، دیگ بخار یا بویلر است که می توان آن را از طریق اتصالات، به دستگاه پلت ساز متصل کرد.

بدنه

در ساخت بدنه دستگاه پلت ساز، از متریالی استفاده شده که مقاومت لازم را در برابر حرارت، رطوبت و عوامل خارجی دارد. بدنه این دستگاه، با رنگی از نوع کوره ای پوشش داده شده که هم به آن جلوه ویژه ای داده و هم مقاومت آن را افزایش داده است.

تیغه برش (کارتر)

تیغه برش از دیگر بخش دستگاه پلت ساز بوده که وظیفه اصلی آن، تکه تکه کردن پلت است. البته اگر مدتی بعد از استفاده تیزی سابق را نداشته باشد، تعویض آن به راحتی امکانپذیر است.

پیچ دای

پیچ دای یکی از اجزای مهم این دستگاه بوده که مستقیماً روی هزینه و کیفیت دستگاه های پلت ساز تاثیر می گذارد.

تسمه

تسمه در پلت ساز، سبب می شود میزان تولید صدا به شدت کاهش یابد، همچنین در کاهش هزینه ها و برقراری قدرتی پایدار تاثیرگذار است. البته همه پلت سازهای ما، به تسمه مجهز نیستند، بلکه حالت گیربکس دار دارند.

ویژگی های برجسته دستگاه پلت ساز

  • قابلیت متراکم و پلت سازی مواد مختلف
  • قابلیت افزودن مواد مغذی و معدنی به خوراکی ها
  • کمک به سطح ماندگاری مواد غذایی
  • کمک به هضم راحت تر خوراکی ها
  • سرعت عمل بالا در پلت سازی مواد
  • قابلیت تولید بصورت پایه ثابت و پایه متحرک (چرخ دار)
  • قابلیت تولید دستگاه پلت ساز بصورت تک فاز و سه فاز (بصورت سفارشی)
  • جلوگیری از اتلاف مواد و راندمان بالا در تهیه خوراکی
  • مصرف بهینه برق، بخصوص در پلت سازهای خانگی
  • افزایش میزان بی کربنات در دام های بزرگ با خوردن خوراکی های پلتی (بدلیل افزایش بزاق دهانی در آنها)
  • قابلیت تنظیم قطر پلت های دستگاه به دلخواه
  • دارای الکتروموتور قدرتمند از نوع موتوژن تبریز
  • قابلیت مخلوط کردن مواد مختلف، بصورت یکنواخت (یکدست کردن دانه های ریز و درشت)

عملکرد دستگاه پلت ساز

بعد از اینکه پلت ساز را در مکان مورد نظر قرار دادید، مواد اولیه را جهت متراکم سازی آماده نمایید؛ یعنی ابتدا مواد را آسیاب کنید تا بافت یکدستی داشته باشد؛ سپس دستگاه را به برق متصل و سیستم بخار ساز را نیز به دستگاه وصل کنید. حالا می توانید مواد آسیاب شده و پودری را از بخش ورودی، به داخل دستگاه بریزید، همچنین امکان افزودن موادی معدنی و پروتئین و … به دستگاه نیز وجود دارد. با روشن کردن دستگاه، الکتروموتور نیروی لازم را تامین می نماید.

دستگاه پلت ساز طیور

بخار تولیدی توسط بخار ساز ( دیگ بخار )، به داخل کاندیشینر هدایت و مواد با بخار مخلوط شده و رطوبت دار می شود، سپس به مرحله پخت می رسد. در این مرحله، غلطک از روی مواد که روی سطحی پر از حفره قرار دارد، عبور می کند (سطح مشبک و غلطک همان رولر و دای هستند). بر اثر این مکانیزم، مواد از داخل روزنه ها عبور نموده و متراکم می شود؛ بدین ترتیب کارتر مواد پلت شده یا همان خوراک را تکه تکه می کند. در آخر خوراک میکس شده در حالت حبه هایی با طول منظم و قطر مشخص، از سمت دیگر خارج می شوند. اندازه حبه ها، به میزان قطر پلت ها بستگی دارد، البته قطر آنها را می توان به دلخواه تنظیم کرد.

توجه: این خوراک ها، خوشخورتر از خوراک های آردی هستند و می توان از آنها جهت تغذیه گاوهای شیرده، شترمرغ و دام ها و طیور مختلف استفاده کرد.

نکات قابل توجه در مورد دستگاه های پلت ساز

  • دستگاه های پلت ساز ظرفیت های مختلفی دارند که ظرفیت های بالا مخصوص محیط های صنعتی بوده و از ظرفیت های پایین، می توان بصورت خانگی استفاده کرد. دستگاه پلت ساز خانگی ابعاد کوچکی داشته و بسیار سبک وزن است، همچنین امکان جابجایی آن با وسایل نقلیه وجود دارد و از لحاظ مصرف برق، در سطح پایینی قرار دارند. از سوی دیگر کوچکترین دستگاه پلت سازها، قیمت ارزان تری داشته و تعمیر و نگهداری آنها با کمترین هزینه امکانپذیر است.
  • این دستگاه پلت زن خوراک دام، سرعت عمل بالایی در میکس خوراک دارد، بنابراین زمان زیادی برای تهیه خوراک دام های سبک و سنگین و … صرف نخواهد شد؛ از سوی دیگر جهت میکس مواد، به نیروی انسانی زیادی نیاز نیست.
  • بواسطه دستگاه پلت ساز، تمامی مواد به یک اندازه توزیع شده و دام ها و طیور، از آنها (مواد مختلف) به یک اندازه استفاده خواهند کرد. 

انواع دستگاه پلت ساز

دستگاه های پلت ساز یا حالت گیربکسی دارند یا تسمه ای، در ادامه این دو نوع دستگاه و تفاوت بین آنها را شرح داده ایم:

دستگاه پلت ساز گیربکسی

نوع گیربکسی نسبت به نوع تسمه ای سنگین وزن تر است و در حین کار، صدای زیادی ایجاد می کند. اما سرعت عمل بالایی داشته و مواد را به سرعت میکس می کند. رولرهای دستگاه پلت ساز گیربکسی به دلیل فشار کم، طول عمر زیادی دارند. این نوع دستگاه ها، گزینه ای مناسب برای تهیه انواع کود مرغی، گاوی و دامی هستند.

دستگاه پلت ساز صنعتی گیربکسی، نسبت به نوع تسمه ای رایج تر بوده و توسط آن می توان میزان کود بیشتر و مرغوب تری تولید کرد. در پلت ساز گیربکسی، رولرها روی شفت اصلی و پایه قرار گرفته اند و فشار کمتری به آنها وارد می شود؛ به همین دلیل تعمیر نوع گیربکسی کم هزینه تر است.

دستگاه پلت ساز تسمه ای

این دسته از پلت سازها نسبت به نوع قبلی (گیربکسی)، به مراتب کم صدا تر هستند و عملیات انتقال نیرو در آنها، به عهده تسمه است. پلت سازهای تسمه ای سبک وزن تر و کوچک تر از نوع گیربکسی هستند، به همین دلیل فضای کمتری اشغال می کنند. بنابراین در مواردی که صدای بالا و اشغال فضا، یکی از دغدغه اصلی کاربر باشد، استفاده از دستگاه پلت ساز تسمه ای مناسب تر است.

قطعات پلت ساز تسمه ای به راحتی قابل تعویض و تعمیر هستند. از آنجایی که نیرو بر روی شفت اصلی و دای تقسیم شده، بلبرینگ های شفت اصلی این دستگاه طول عمر بالایی دارند.

یک مطلب پیشنهادی : دستگاه اسانس گیری

مشاوره و ثبت سفارش

67 89 21 26 - 021

تماس با فیدارنیک
ارسال پیام
پیام و نظر خود را ثبت کنید ، کارشناسان سایت در اسرع وقت بررسی می کنند .

پیام در واتساپ
برای ثبت سفارش و مشاوره تماس بگیرید