fidarnic
شرکت فیدارنیک

دستگاه درام فیلتر

دستگاه درام فیلتر

امروزه صنایع مختلفی به پرورش ماهی و آبزیان می پردازند و جهت نگهداری آنها، از استخرهای بزرگ استفاده می کنند. اما جهت نگهداری آبزیان و ماهیان به شرایط خاصی نیاز بوده و باید آب استخر را زود به زود تصفیه کرد تا فضولات دفع شده و ماهیان بر اثر کاهش اکسیژن، تلف نشوند و بهتر رشد کنند.

در واقع تصفیه آب استخرهای پرورش ماهی که تراکم بالایی دارند، به یکی از دغدغه اصلی افراد فعال در این زمینه تبدیل شده؛ زیرا تصفیه آب استخر با روش سنتی، کاری بسیار زمان بر و پرهزینه است. به همین دلیل امروزه تولیدکنندگان تجهیزاتی نظیر دستگاه درام فیلتر را طراحی کرده اند که تحول عظیمی در این صنعت ایجاد کرده و در کاهش هزینه ها و رشد ماهی ها، بسیار تاثیرگذار است. اما دستگاه درام فیلتر چیست؟ چه مزیت هایی دارد و چگونه می توان از آن جهت تصفیه آب استخر استفاده کرد؟ با ما همراه باشید تا به پاسخ تمامی این سوالات برسید.

انواع دستگاه درام فیلتر

دستگاه درام فیلتر سیستمی مکانیکی و کارآمد، جهت از بین بردن ذرات معلق موجود در آب استخر است که در مسیر خروج آب، نصب می شود. این دستگاه در ظرفیت های مختلف قابل ساخت بوده و متناسب با ابعادی که دارد از قابلیت حذف ذراتی که قطر آنها 10 میکرون به بالاست برخوردار است. این دستگاه مطابق با تکنولوژی روز طراحی شده و شستشوی توری ها را بصورت خودکار اجرا می کند، بنابراین احتمال گرفتگی در توری ها وجود ندارد. از سوی دیگر می توان از آن جهت فیلتر کردن آب، تصفیه پسماند فاضلاب و تصفیه ضایعات شیمیایی استفاده کرد.

دستگاه درام فیلتر

بهتر است با انواع درام فیلتر هم آشنا شوید، این دستگاه در سه حالت فریم دار، مخزن دار و لوله دار قابل ساخت بوده که هر سه نوع، با جریان های بسته سازگارند. از دیگر کاربردهای این دستگاه می توان به حذف جلبک ها، زالو و پلانکتون های دیگر از آب اشاره کرد. دستگاه درام فیلتر دارای صفحه توری با مش های ریز است که ذرات موجود را بدون شکسته شدن، از آب حذف می کند و هر چه ذرات اندازه بزرگتری داشته و جامد باشند، به دام انداختن آنها توسط این دستگاه راحت تر می شود.

در حالت کلی باید گفت روتاری وکیوم درام فیلتر سبب بازگشت آب استفاده شده، به چرخه مصرف می شود. از آنجایی که در بیشتر مناطق کشور با کاهش منابع آب مواجه هستیم، استفاده از این دستگاه ها اهمیت بالایی پیدا کرده است؛ زیرا در کاهش مصرف آب تا بیش از 60 درصد موثر می باشد. تا اینجا با درام فیلتر آشنا شدیم، حالا بهتره در مورد ساختار و قطعات این دستگاه بحث کنیم.

قیمت دستگاه درام فیلتر پرورش ماهی

قدرت درام فیلتر در حذف و نابودی ذرات معلق در آب، نقش تاثیرگذاری روی قیمت آن دارد. همچنین فاکتورهایی نظیر کیفیت، برند، ظرفیت دستگاه، قطعات کاربردی، جنس و مقاومت آن در برابر آب و عوامل خارجی، مستقیماً روی قیمت فروش دستگاه درام فیلتر تاثیر می گذارند. همین امر سبب شده در بازار، با تنوع بالایی از قیمت دستگاه درام فیلتر مواجه شویم، نوسان نرخ ارز نیز سبب شده نتوان قیمت معینی برای آن در نظر گرفت.

قیمت دستگاه درام فیلتر

بنابراین برای اطمینان از مناسب بودن قیمت دستگاه، کیفیت قطعات را بررسی نموده و از استاندارد بودن آنها مطمئن شوید. قدرت الکتروموتور و پمپ نیز تا حدودی روی قیمت تاثیر گذاشته و هر چه قدرتمندتر باشند، دستگاه گران قیمت تر خواهد بود. توجه کنید که قیمت دستگاه درام فیلتر کوچک، ارزان تر از ظرفیت های بالا است. توصیه می کنم قبل از هر اقدامی برای خرید درام فیلتر، قیمت روز مدل ها و ظرفیت های مختلف آن را بررسی کنید تا هزینه های خود را مدیریت نموده و دستگاهی بخرید که کیفیت آن با قیمتش سازگار است.

بخش های تشکیل دهنده دستگاه درام فیلتر

دستگاه درام فیلتر از قطعات مختلفی تشکیل شده که در این بخش آنها را شرح می دهیم. در حالت کلی بخش های اصلی این دستگاه از جمله: بدنه، شاسی، درام، توری مش و ساپورت مش ها از استیل ضد زنگ هستند که استیل را بصورت سفارشی می تواند از نوع 304 یا 316 انتخاب کرد که هر دوی این آلیاژها، خاصیتی غیرمغناطیسی داشته و شستشوی آنها به راحتی امکان پذیر است.

الکتروموتور : دستگاه درام  فیلتر مجهز به الکتروموتوری گیربکس دار بوده که بعنوان محرک عمل می کند و وظیفه آن، تامین نیرو جهت به حرکت درآوردن استوانه است. این الکتروموتور را می توان بصورت سفارشی، مجهز به زنجیر یا تسمه کرد.

استوانه : استوانه از دیگر قطعات اصلی درام فیلتر بوده که بصورت دائم در حال چرخش بوده و توری ها و مش های تفکیک کننده ذرات، روی آن نصب می شوند. جنس استوانه نیز از استیل مقاوم بوده که بخش ورودی آب به آن، کاملاً آب بندی شده است.

سیستم شستشوی بکواش : دستگاه درام فیلتر به سیستم شستشوی بکواش خودکار مجهز شده که شامل پمپ، سینی شوت و نازل هایی از جنس پلی اتیلن است، این قطعه کار کاربر را راحت کرده و باعث خروج آب تمیزتر در مرحله آخر می گردد.

پمپ : پمپ کاربردی وظیفه جابجایی آب از مکانی به مکان دیگر را بر عهده داشته و قدرت بالایی دارد، توان پمپ کاربردی با واحد اسب بخار سنجیده می شود. در واقع آب ناخالص، بواسطه پمپ مکیده شده و به سمت استوانه دستگاه درام فیلتر هدایت می شود.

صفحات توری و مش ها : این دستگاه به صفحات توری مانند با مش های ریز مجهز شده که از عبور ذرات جامد که در آب شناورند جلوگیری می کند، توری مش ها به راحتی قابل تعویض می باشند. 

درام فیلتر دست دوم

برترین ویژگی های دستگاه درام فیلتر

  • این درام فیلتر صنعتی را می توان مستقیماً به کانال بتنی و مخزن نصب کرد.
  • امکان اتصال انواع توری که مش آنها 5 تا 500 میکرون است روی دستگاه درام فیلتر وجود دارد.
  • استیل بودن ساپورت های دستگاه  درام فیلتر، سبب افزایش سطح تماس توری مش با آب می شود.
  • این دستگاه بگونه ای طراحی شده که هیچ نوع اختلاطی بین آب حاوی ذرات پساب و آب تصفیه شده صورت نمی گیرد.
  • تعداد مش کاربردی در دستگاه درام فیلتر، نسبت به ظرفیت آن متغیر است و یاتاقان کاربری به روان کاری نیاز ندارد.
  • درام فیلتر از دسته سیستم هایی است که با استفاده طولانی مدت، کمترین میزان استهلاک را خواهد داشت. این دستگاه عملکرد تولید را ارتقا داده و میزان تولید را در استخرهای کوچک و بزرگ افزایش می دهد.
  • برای نصب و راه اندازی این سیستم، به سرمایه آنچنانی نیاز نیست و از لحاظ مصرف انرژی نیز بسیار به صرفه است، در واقع درام فیلترها با برق سه فاز کار می کنند.

موارد استفاده از دستگاه درام فیلتر

  • پیش تصفیه فاضلاب های شهری و صنعتی
  • شیلات، مراکز پرورش ماهی و آبزیان
  • تصفیه فضولات شهری و پالایشگاه ها
  • مناسب برای تصفیه مواد دفعی صنعتی
  • قابل استفاده در استخرهای رسوب گیر
  • قابل استفاده برای بازیابی آب
  • و سایر صنایع مرتبط

چگونه با درام فیلتر، آب را تصفیه کنید؟

بعد از اینکه عملیات دستگاه درام فیلتر به اتمام رسید و آن را از طریق اتصالات به آب استخر و … وصل کردید، پریز دستگاه را به برق بزنید. در این مرحله الکتروموتور سبب به چرخش درآمدن مداوم استوانه می شود و پمپ، آب حاوی ذرات معلق و ناخالصی ها را مکیده و آن را به داخل استوانه منتقل می کند. بدین ترتیب آب بر اثر نیروی جاذبه و ثقل از استوانه خارج و به سمت صفحات توری مش دار هدایت می شود.

خرید دستگاه درام فیلتر

بدین ترتیب آب خالص از مش ها عبور نموده و ناخالصی ها و ذرات جامد در پشت آن گیر می افتند. سیستم شستشو همراه با نازل های پاشش فشار، در بخش بالای درام فیلتر قرار دارد و با پاشیدن پرفشار آب، سبب جدا شدن ذرات جامدی می شود که به سطح داخلی استوانه چسبیده اند.

پیشنهاد به شما : مبدل حرارتی

بدین ترتیب ذرات ناخالص، به درون سینی ناودانی شکل هدایت شده و در نهایت با نیروی ثقل به سمت فاضلاب هدایت می شود، این سینی در داخل استوانه قرار دارد. در نتیجه تمامی ذرات جامد و فضولات آبزیان و ماهی، از آب حذف شده و عملیات تصفیه صورت می گیرد. در نهایت عملیات شستشوی توری ها بطور خودکار اجرا می شود تا در آنها گرفتگی ایجاد نشود.

دستگاه درام فیلتر پرورش ماهی

درام فیلتر سبب می شود بتوان از آب داخلی استخر پرورش ماهی و … دوباره استفاده کرد، این در حالیست که در روش سنتی اینطور نبود و برای تصفیه آب آبزیان و استخر پرورش ماهی ، مجبور بودیم کل آب را دور بریزیم. در واقع ما جزو کشورهایی به حساب می آییم که با کمبود منابع آب روبرو هستیم و اگر در مصرف آب صرفه جویی نکنیم، باید هزینه بالایی پرداخت کنیم. به همین دلیل وجود یک دستگاه درام فیلتر در صنایع پرورش ماهی و سایر آبزیان، بسیار به صرفه بوده و  توسط آن می توان، آب حاوی ذرات جامد را پاکسازی و از آن دوباره استفاده کرد. در ادامه مزایای درام فیلتر را آورده ایم.

دستگاه درام فیلتر پرورش ماهی

مزایای دستگاه درام فیلتر

  • صرفه جویی در مصرف آب تا 80 درصد
  • صرفه جویی در هزینه های کارگری
  • راندمان فیزیکی بالا برای زدودن ذرات شناور در آب
  • تولید شده در ابعاد و مدل ها متعدد
  • هزینه تعمیر و نگهداری ناچیز
  • استفاده از استیل مقاوم و ضد زنگ در ساخت بدنه، شاسی، درام، توری مش و ساپورت ها
  • نیاز به فضای کم برای نصب و فیلتراسیون
  • وسیله ای مناسب برای استفاده در استخرهایی با ذرات درشت
  • مجهز به الکتروموتور گیربکس دار و پمپ قدرتمند
  • مجهز به سیستم شستشوی خودکار جهت جلوگیری از گرفته شدن توری ها
  • قابلیت تولید در سه مدل فریم دار، مخزن دار و لوله ها
  • قابلیت تولید بصورت درخواستی
  • برخورداری از یک سال گارانتی معتبر و طلایی

خرید دستگاه درام فیلتر

اگر اطلاع کافی از دستگاه درام فیلتر ندارید، حتماً انتخاب برایتان سخت است و نیاز به مشاوره دارید. به همین دلیل در این بخش اطلاعاتی آوردیم که در انتخاب یک دستگاه درام فیلتر مناسب، شما را یاری می کنند. در خرید درام فیلتر، باید مشخصاتی از قبیل دبی عبوری از دستگاه، اندازه سوراخ های مش، مقدار ذرات موجود در آب، تعداد ماهیان و آبزیان، ابعاد استخر یا حوضچه نگهداری ماهیان و آبزیان، جنس دستگاه، کیفیت قطعات و نحوه نصب دستگاه و مش ها را مد نظر داشت.

پیشنهاد به شما : لاشه سوز

در واقع دبی عبوری از دستگاه وکیوم درام فیلتر، به موقعیت سیستم و حجم آب در حال گردش در آن بستگی دارد. بطوری که حجم آب تازه در دسترس، سیستم هوادهی و گونه پرورشی آبزیان را باید در نظر گرفت. در حالت کلی بررسی جریان عبوری، مطابق با لیتر بر ثانیه یا متر مکعب در ساعت لحاظ می گردد، در نتیجه ظرفیت درام دستگاه هم باید بر این اساس و مشخصات فیزیکی انتخاب شود. 

خرید درام فیلتر استیل

سایز سوراخ های روی توری، تعیین می کند که ذرات با چه اندازه ای اجازه عبور از توری را دارند. اگر سایز سوراخ ها خیلی کوچک باشد، ذرات زیادی پشت توری به دام می افتند، اما اگر نیاز به گیرانداختن ذرات نه چندان درشت است، سایز سوراخ های مش را از نوع خیلی ریز انتخاب نکنید. معمولاً سایز روزنه روی مش ها، برحسب میکرومتر یا میکرون تعیین می گردد. توجه کنید که ریز بودن بیش از حد روزنه مش ها، سبب کاهش دبی عبوری می شود.

ابعاد درام فیلتر با مش و دبی در ارتباط است، اما باید محل نصب آن را اولویت قرار داد؛ یعنی ابعاد دستگاه برحسب مساحت محیط و نیاز کاربر، انتخاب شود.  از آنجایی که این دستگاه دائماً با آب در تماس است، باید در ساخت آن از متریالی مقاوم استفاده شود، به همین دلیل توصیه می کنم جنس قطعات اصلی دستگاه از جمله بدنه، توری ها، مش، شاسی و … را از استیل 304 یا 316 انتخاب کنید. زیرا این آلیاژها ضدزنگ هستند و در افزایش طول عمر دستگاه موثرند.

در انتخاب مش ها نیز دقت کنید، زیرا عملکرد مناسب آنها در افزایش راندمان کاری و طول عمر دستگاه موثر است. همچنین اگر مش ها با کیفیت باشند، تعمیر و نگهداری آنها آسان تر و کم هزینه تر خواهد بود. نحوه نصب مش ها، روی استوانه درام فیلتر تاثیر دارد. در حالت کلی نصب صحیح مش ها و ساپورت مناسب شان، هزینه سرویس دهی و نگهداری آنها را بشدت کاهش می دهد.

از دیگر عواملی که هنگام خرید دستگاه درام فیلتر باید مورد ملاحظه قرار گیرد، قدرت الکتروموتور و پمپ است، الکتروموتور را می توانید به صورت سفارشی از نوع تسمه دار انتخاب کنید.

در آخر توصیه می کنم حتماً هنگام خرید، دستگاه را از لحاظ گارانتی و خدماتی که فروشنده پس از فروش عرضه می کند بررسی کنید، این عوامل کیفیت و مرغوبیت آن را نشان می دهند؛ زیرا اگر دستگاه کیفیت لازم را نداشته باشد، گارانتی کردن آن فقط به ضرر شرکت سازنده است.

دیگر محصولات ما :

پکیج برقی

مشاوره و ثبت سفارش

67 89 21 26 - 021

تماس با فیدارنیک
ارسال پیام
پیام و نظر خود را ثبت کنید ، کارشناسان سایت در اسرع وقت بررسی می کنند .

پیام در واتساپ
برای ثبت سفارش و مشاوره تماس بگیرید