fidarnic
شرکت فیدارنیک

دیگ روغن داغ

بویلر روغن داغ

توسعه صنعت در کشور، مسبب اصلی تولید تجهیزات مدرن از جمله انواع بویلر است. است. بویلرها در حالت های مختلف آب گرم، بخار و روغن داغ قابل ساختند که بویلر روغن داغ (Hot Oil Boiler)، جزو رایج ترین نوع بوده و از قابلیت تولید حرارت بالایی برخوردار است.

✦ عامل انتقال گرما در این دستگاه، روغن داغ بوده که طی مراحلی تا 300 درجه سانتی گراد گرم می شود و عملیات تامین حرارت در آن، بدون افزایش فشار صورت می گیرد، به همین دلیل بیشتر کاربران ترجیح می دهند به جای دیگ های بخار که حرارت را با افزایش فشار تامین می کنند، از بویلر روغن داغ استفاده کنند. به این دستگاه، دیگ روغن داغ یا هیتر روغن داغ نیز گفته می شود. 

اگر بخواهیم این دستگاه را جامع تر تعریف کنیم باید گفت: دیگ روغن داغ، دستگاهی برای انتقال گرما بین سیال گرما گیرنده و سیال گرما دهنده است که گرما گیرنده همان روغن مخصوص حرارتی و گرما دهنده، گازهای داغ ناشی از احتراق مشعل هستند.

ویژگی های کلی بویلر روغن داغ

دیگ روغن داغ حرارت بالایی داشته و در فشار کاری پایین کار می کنند. معمولاً سطح دمای دیگ روغن داغ مابین 150 تا 350 درجه سانتی گراد است، البته تولید حداکثر دما ( 350 درجه سانتی گراد )، در صورت استفاده از متریال مقاوم، روغن حرارتی مخصوص و تجهیزات کاربردی امکان پذیر می باشد.

این دستگاه ها در مواردی که به دمایی بالاتر از دمای تولیدی توسط دیگ بخار نیاز است، بیشتر کاربرد دارند. در حالت کلی دیگ روغن داغ، بصورت تک پاس، دو پاس، سه پاس قابل تولید بوده که هر کویل، خود به دو یا چند لوله متصل به هم تشکیل شده است.

دیگ روغن داغ

دیگ روغن داغ ساختاری استاندارد داشته و تمامی جوشکاری های اعمالی روی آن، حالت زیر پودری دارند. پکیج روغن داغ از دیگ و لوله های مارپیچی تشکیل شده که روغن در بین آن به جریان در می آید. در حالت کلی این لوله ها، گرما را جذب می کنند و زمانی که روغن از آنها عبور می کند، به دمای بالا می رسد. به همین دلیل نیازی به افزایش فشار و سیستم تحت فشار، جهت رساندن روغن به دمای بالا نیست.
دیگ روغن داغ با رعایت اصول ایمنی طراحی شده اند و نگهداری و سرویس دهی کم هزینه ای دارند؛ در نتیجه از لحاظ اقتصادی به صرفه هستند.
بویلر روغن داغ به پوسته و کویلی مارپیچی شکل مجهز شده و دارای مشعل و پمپی سیرکوله است که پمپ طی مرحلی، روغن را در درون کویل به گردش در می آورد.

در ساخت هر بویلر روغن داغ باید از قطعاتی باکیفیت و سیستم کنترلی مناسب استفاده کرد تا در صورت رخداد هر نوع مشکل از جمله: افزایش دمای بیش از حد روغن، عدم جریان روغن و …، عملیات دستگاه متوقف شده و بتوان از آن سال ها بدون استهلاک استفاده کرد.

انواع بویلر روغن داغ

✔️ از لحاظ ساختاری : بویلر روغن داغ از لحاظ ساختاری به دو دسته افقی و عمودی تقسیم شده که هر دو عملکرد مشابهی دارند و تنها تفاوت آنها، در شکل ظاهریشان است.

✔️ از لحاظ سوخت مصرفی : بویلر روغن داغ از لحاظ سوخت مصرفی به سه دسته گازسوز، گازوئیلی و دوگانه سوز (گازی و گازوئیلی) تقسیم شده است. البته نوع سه گانه سوز (گازی، گازوئیلی و مازوت) نیز تولید می شود. 

✔️ از لحاظ تعداد پاس : این دستگاه از نظر تعداد پاس نیز انواع مختلفی دارد که شامل: نوع تک پاس، دو پاس و سه پاس است. در حالت کلی جابجایی روغن از ابتدا تا انتهای لوله ها را پاس حرارتی می گویند. اگر ورودی و خروجی مبدل حالت یکسان داشته باشد، به آن دو پاس می گویند. اما اگر روغن سه دفه از مبدل عبور کند، از نوع سه پاس است.

دیگ روغن داغ

مزایای اصلی بویلر روغن داغ

▫️ طراحی شده مطابق با استانداردهای جهانی
▫️ راندمان حرارتی بالا بدون افزایش فشار (300 الی 350 درجه سانتی گراد)
▫️ برخورداری از سطح ایمنی بالا
▫️ استفاده از متریال های بسیار مقاوم در ساخت بویلر روغن داغ
▫️ کاربری آسان، نگهداری و سرویس دهی راحت
▫️ عدم ایجاد رسوب در لوله ها و کویل ها
▫️ ارائه بویلر روغن داغ با گارانتی و خدمات پس از فروش

قیمت بویلر روغن داغ

شاید شما هم مثل سایر مشتریان، دنبال قیمت دیگ روغن داغ هستید و می خواهید بدانید برای خرید آن چقدر باید هزینه کرد. در جواب باید گفت، قیمت بویلر روغن داغ مطابق با نوع، ظرفیت، فشار کاری، راندمان، خدمات گارانتی، نوع سوخت، قدرت پمپ و سایر امکانات کاربردی در آن، متغیر است. پس بطور دقیق نمی توان گفت، قیمت تمام شده بویلر روغن داغ چقدر می باشد.

قیمت دیگ روغن داغ

اما در خرید خود دقت کنید و دنبال بویلر ارزان قیمت نباشید؛ زیرا فقط اندک محدودی از افراد، اطلاعات دقیقی از دستگاه بویلر دارند و تنها ارزان بودن آن را اولویت قرار می دهند. پس مطالعه جزء به جزء این متن را به تمامی کسانی که قصد خرید دیگ روغن مناسب و ایده آل را دارند، توصیه می شود.

از دیگر عواملی که روی قیمت بویلر روغن داغ تاثیر می گذارد جنس آن است، یعنی اگر دستگاه از نوع چدن باشد؛ ارزان قیمت تر از نوع فولادی خواهد بود. اما دستگاه های چدنی، به سختی نصب و راه اندازی می شوند و مقاومت بالایی در برابر خوردگی و رسوبات دارند؛ همچنین نسبت به نوع فولادی، بازدهی حرارتی پایین تری داشته و امکان افزایش فشار در آنها وجود ندارد.

خرید دیگ روغن داغ

برای خرید دیگ روغن داغ ، باید فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیرید و حساسیت زیادی به خرج دهید؛ زیرا قرار است از آنها سال ها استفاده کنید. قبل از هر کاری باید نیاز خود به دستگاه را تعیین و بهترین گزینه را انتخاب کرد. جنس دستگاه و قدرت پمپ کاربردی، اصلی ترین معیارها در انتخاب بویلر روغن داغ هستند؛ زیرا جنس دستگاه رابطه مستقیمی با طول عمر آن دارد و هر چه پمپ پرقدرت تر باشد، سرعت جریان روغن افزایش می یابد.

خرید بویلر روغن داغ

اگر برای تامین گرمایش مورد نیاز دستگاه ها و … به دستگاهی با دمای بالا و فشار کم نیاز دارید، دیگ روغن داغ گزینه بسیار مناسبی است. هنگام خرید به تعداد پاس های حرارتی نیز توجه کنید، اگر دنبال دستگاهی با سرعت انتقال بالا هستید، نوع سه پاس را انتخاب نمایید؛ در غیر این صورت نوع تک پاس و دو پاس کفاف می دهند. لوله ها یا کویل ها باید ساختاری استاندارد داشته و احتمال ایجاد نشتی در آنها، صفر درصد باشد.

دیگ روغن داغ

از دیگر مواردی که در انتخاب بویلر روغن داغ باید به آن توجه کرد، ضمانت دار بودن آن است. زیرا اگر ضمانت معتبر نداشته باشد، اگر بعد از خرید متوجه ایرادی در آن باشید، احتمال تعویض آن وجود نخواهد داشت. همچنین دیگ روغنی که دارای گارانتی معتبر است، قطعاً با استانداردهای جهانی مطابقت داشته و از سطح کیفیت بالایی برخوردار می باشد؛ وگرنه گارانتی کردن آن فقط به زیان شرکت سازنده خواهد بود. دیگ روغن انواع مختلفی دارند و هر نوع از آن، مختص صنعتی است. پس بهتره اطلاعات خود را درباره انواع بویلر روغن افزایش دهید؛ سپس اقدام به خرید نمایید.

کاربرد دیگ روغن داغ

▪️ صنایع لبنیات : این بویلر در صنایع لبنیات کاربرد بالایی دارد، بطوری که می توان آن را از طریق اتصالات به مخازن پخت شیر، پخت مایه بستنی و دستگاه های اسانس گیر نصب کرد تا حرارت مورد نیاز آنها تامین و مواد بصورت غیرمستقیم به مرحله پخت برسند.

▪️ صنایع غذایی : این دستگاه را کنار دستگاه های مرتبط به پخت مواد غذایی از جمله: خط تولید چیپس، خط تولید آبنبات و نبات، دستگاه های سرخ کن نیز استفاده می کنند. همچنین در کارخانجات تولید مواد غذایی و روغن گیاهی نیز بکار می رود و از طریق لوله ها به مخازن صنعتی قابل اتصال است.

▪️ صنایع چوب : بویلر روغن داغ در صنایع چوب به منظور خشک کردن چوب و … استفاده می شود.

▪️ صنایع نساجی : این بویلر در صنایع نساجی، جهت تامین گرمایش مورد نیاز دستگاه های خشک کن و ماشین آلات رنگرزی  استفاده می گردد.

▪️ صنایع قیر سازی : کاربرد این دستگاه در صنایع قیرسازی، گرم‌ و ذوب کردن مخازن قیر است.

▪️ صنایع شیمیایی : در این صنایع از بویلر روغن داغ، جهت تامین حرارت لازمه واکنش های شیمیایی، رنگ و ترکیبات حلال ها استفاده می شود؛ همچنین از این دستگاه در صنایع شیمیایی، به منظور تامین گرمایش مورد نیاز اتوکلاو و راکتورهای مواد شیمیایی بهره وری می شود.

بویلر روغن داغ

▪️ صنعت کاغذ سازی : در این صنایع بویلر بمنظور خشک سازی ترکیبات کاغذی توسط اتاقک و سیلندرهای خشک کن بکار می رود.

همچنین می توان از آن در صنایع چرم دوزی، صنایع سیمان و سایر صنایعی که یک گرم کن مناسب و به صرفه نیاز دارند استفاده کرد.

بویلر روغن داغ ، چگونه کار می کند؟

خریداران قبل از هر اقدامی برای خرید، باید با طرز کار بویلر روغن داغ آشنا شوند. به همین دلیل در این بخش این موضوع را بررسی می کنیم.

نصب و قرارگیری مناسب دستگاه در مکان مورد نظر، اولین مرحله راه اندازی آن است. سپس باید تنظیمات دمایی و … را روی دستگاه اعمال کرد. بعد از اینکه مشعل به گاز شهری یا منبع گازوئیل وصل شد و دستگاه را روشن کردید، مشعل شعله ور شده و حرارت ناشی از احتراق مشعل، سبب افزایش دمای لوله ها می شود. به همین دلیل بعد از اینکه روغن توسط پمپ، در داخل لوله ها به جریان درآمد، دمای آن به تدریج بالا رفته و داغ می شود. همانطور که گفته شد در این دستگاه عملیات گرمایشی بدون فشار بوده و هر چه تعداد پاس های حرارتی بیشتر باشد، عملیات انتقال حرارت بهتر اجرا شده و مصرف سوخت کاهش می یابد.

خرید دیگ روغن داغ

توجه: اگر حرارت بصورت غیریکنواخت به روغن رسیده و یا دما بیش از حد اندازه بالا باشد و در مسیر کویل حرارتی توقف صورت گیرد؛ دمای روغن بصورت غیرعادی افزایش یافته و از دمای کاری مجاز تجاوز خواهد کرد؛ در نتیجه به سرعت، سبب اکسیداسیون و اسیدی شدن روغن و ایجاد لجن می گردد که از کارافتادگی زود به هنگام دستگاه را به همراه خواهد داشت.

فیدارنیک را فراموش نکنید .

موارد ایمنی در استفاده از بویلر روغن داغ

▪️ اپراتور قبل از هر کاری باید آموزش دیده و تجربه کافی داشته باشد. در این مطلب به شیوه استفاده از آن اشاره کردیم که بهتر است آن را با دقت مطالعه کنید.
▪️ قبل از کار با این سیستم روغن داغ کن، ابتدا دستورالعمل های تولید کننده را مطالعه نمایید.
▪️ از آنجایی که روغن عبوری از کویل ها حرارت بالایی دارد، باید لوله ها را بصورت مداوم بررسی کرد و از عدم نشتی آنها مطمئن شد.
▪️ از دستکاری کردن سنسورها و قطعات الکتریکی تابلو برق، خودداری کنید.
▪️ مخزن روغن را چک کنید و از پر بودن آن مطمئن شوید.
▪️ بهتر است در مسیر لوله کشی از لرزه گیر و صافی روغن استفاده شود.
▪️ از عملکرد درست پمپ و سالم بودن آن مطمئن شوید.

بویلر روغن داغ از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

بدنه

از آنجایی که بیرونی ترین بخش بویلر روغن داغ را بدنه تشکیل داده است، در ساخت آن باید از متریالی استفاده کرد که مقاومت لازم در برابر ضربات احتمالی را داشته باشد و نیز بهتره جنس آن خاصیتی ضدحرارت و ضد زنگ داشته باشد. بدین ترتیب ما این دستگاه را با بدنه ای از جنس فولاد یا چدن (بصورت سفارشی) طراحی کرده ایم و البته می توان به جای فولاد و چدن، از آلیاژ استیل استفاده کرد که جزو مقاوم ترین متریال های موجود در بازار است.

مشعل

بخش گرم کننده بویلر روغن داغ را مشعل تشکیل داده که از نوع تمام اتوماتیک و استاندارد بوده و با گاز شهری کار می کند، البته می توان آن را از نوع گازوئیلی یا دوگانه سوز (گازی، گازوئیلی) انتخاب کرد. وظیفه مشعل در بویلر روغن داغ، ترکیب هوا و سوخت و در نهایت تامین احتراق است.

بویلر روغن داغ صنعتی

پمپ

در ساخت بویلر روغن داغ از پمپ دنده ای استفاده شده که بصورت سیرکوله عمل می کند، یعنی روغن را مکیده و در بین لوله ها یا کویل مارپیچی به جریان در می آورد. اندازه پمپ این دستگاه برحسب اینچ محاسبه می گردد و البته چند اینچی بودن، برحسب ظرفیت بویلر متغیر است.

ترموستات

در بویلر روغن داغ از ترموستات، جهت تنظیم خودکار دما استفاده شده است. ترموستات کاربردی از نوع دیجیتال بوده و عملکرد سیستم گرمایشی را بصورت مداوم قطع و وصل می کند. به همین دلیل، دما از حد نرمال (حدی که کاربر تنظیم کرده) خارج نمی شود.

فیلتر

این بویلر دارای فیلتر یا صافی مخصوص بوده که در مسیر برگشت روغن نصب شده است. جنس توری کاربردی، تماماً از استیل مقاوم می باشد.

مانومتر

در طراحی این دستگاه از مانومتر برای اندازه گیری فشار رفت و برگشت روغن داغ استفاده شده است. مانومتر دارای صفحه و عقربه ای کوچک است.

فروش دیگ روغن داغ

تابلو برق

تابلو برق از دیگر اجزای بویلر روغن داغ بوده که قسمت های الکتریکی دستگاه در در بر گرفته است. بنابراین تنظیمات لازم را از طریق این بخش می توان روی دستگاه اعمال کرد.

از دیگر اجزای این دستگاه می توان به کویل های حرارتی، قطع کننده ها، پرشرسوئیچ، لرزه گیر، شیر تخلیه، دودکش، هواگیر، پایه ها و درب ها، کلکتورهای رفت و برگشت و تجهیزات جانبی دیگر اشاره کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های قرار گرفته در سایت تماس بگیرید . کارشناسان ما شما را راهنمایی میکنند .

مشاوره و ثبت سفارش

67 89 21 26 - 021

تماس با فیدارنیک
ارسال پیام
پیام و نظر خود را ثبت کنید ، کارشناسان سایت در اسرع وقت بررسی می کنند .

پیام های شما
  1. کاوه پژوه

    دیگ روغن یک تنی نیاز داشتیم ممنون میشم کاتالوگ رو برامون ایمیل کنید

    • شرکت فیدارنیک

      با سلام خدمتتون ارسال شد

    • محمد رضا ارجمند

      ممنون از اطلاعات کامل سایتتون لطفا کاتالوگ برای اینجانب ارسال کنید ۰۹۱۲۳۴۵****

      • شرکت فیدارنیک

        بله حتما

پیام در واتساپ
برای ثبت سفارش و مشاوره تماس بگیرید