fidarnic
شرکت فیدارنیک

دبی سنج التراسونیک – فلومتر التراسونیک

دبی سنج التراسونیک

دبی سنج التراسونیک که بیشتر با نام فلومتر التراسونیک (Ultrasonic Flowmeter) شناخته می شود برای سنجش سرعت جریان سیالات در داخل لوله ها مورد استفاده قرار می گیرد.

دبی سنج التراسونیک برای این عمل از امواج فراصوت استفاده می کند. فلو متر التراسونیک دارای یک فرستنده سیگنال و نیز یک عدد گیرنده سیگنال می باشد. برای سنجش سرعت سیگنال ها از طریق فرستنده به لوله اعمال می شود.

اگر مایع در داخل لوله جریان نداشته باشد ، بازتاب سیگنال نیز همان مقدار را داشته و جریان در صفحه نمایش صفر نشان داده خواهد شد. ولی اگر سیال در داخل لوله جریان داشته باشد ، سیگنال دریافتی از سیال داخل لوله افزایش پیدا کرده و می توان با اندازه گیری این تفاوت ، سرعت جریان مایع در داخل لوله را محاسبه کرد. دبی سنج های التراسونیک خود مدل های مختلفی داشته و برای کابرد های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

پیشنهاد به شما : دستگاه شستشو هشبرد ماینر

انواع دبی سنج التراسونیک

دبی سنج را هم می توان از لحاظ شکل ظاهری و هم از لحاظ کاربرد دسته بندی کرد. در ادامه انواع مختلف دبی سنج التراسونیک را معرفی و بررسی می کنیم. دبی سنج ها بدون توجه به تکنولوژی ساخت آنها به دو دسته کلی ثابت و پرتابل طبقه بندی می شوند.

قیمت دبی سنج التراسونیک

دبی سنج التراسونیک ثابت

دبی سنج التراسونیک ثابت برای کار کردن و نشان دادن میزان جریان سیال از انرژی الکتریکی استفاده می کند. در مواردی که همیشه باید سرعت جریان مشخص باشد ، از قبیل لوله های انتقال سوخت در پالایشگاه ها ، خطوط انتقال آب که در آنها فشار اهمیت زیادی دارد ، خطوط انتقال مواد شیمیایی و … همیشه یک عدد فلومتر به لوله ها وصل می باشد. در این صنایع باید همیشه سرعت جریان به دلیل اهمیت بسیار بالای آن سنجیده شود. به این دلیل همواره از دبی سنج های ثابت که با برق کار می کنند استفاده می شود. دبی سنج التراسونیک ثابت خود مدل های مختلفی دارد که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

فلومتر التراسونیک

دبی سنج التراسونیک پرتابل

تنها تفاوت دبی سنج التراسونیک  پرتابل با نوع ثابت آن این است که در این مدل به جای انرژی الکتریکی از باتری استفاده می شود. مزیت دبی سنج پرتابل این است که به راحتی می توان آن را به نقاط مختلف حمل کرده و جریان مایعات در لوله ها را اندازه گرفت.

در صنایعی مانند تصفیه خانه ها ، صنایع تولید مواد شیمیایی ، پالایشگاه ها ، صنایع نفت و … لوله هایی وجود دارند که نیاز همیشگی به تست جریان سیال ندارند. فقط در دوره های زمانی به صورت مرتب میزان‌ جریان اندازه گرفته می شود. در این موارد دبی سنج التراسونیک پرتابل بیشترین کاربرد را دارد. کارشناسان بسیار راحت می توانند جریان را در تمامی لوله ها  با استفاده از این دستگاه اندازه گیری کنند.

تجهیزات دبی سنج پرتابل به صورت جداگانه می باشد. تجهیزات اکثر دبی سنج های پرتابل عبارتند از : سنسور ، دو عدد کابل ، نمایشگر ، کابل USB و ضخامت سنج. تمامی این تجهیزات در داخل کیف مخصوص قرار گرفته اند. از این مدل برای محاسبه موقتی جریان نیز استفاده می شود.

دبی سنج التراسونیک را از لحاظ تکنولوژی ساخت نیز می توان دسته بندی کرد. تفاوت این دو مدل در روش های متفاوت اندازه گیری می باشد.

دبی سنج التراسونیک زمان انتقال

دبی سنج

در دبی سنج التراسونیک زمان انتقال باید سیال پاک باشد. در این مدل سیگنالی که به مایع داخل لوله فرستاده می شود از سنسور گیرنده دریافت شده و بر اساس مدت زمان بین انتقال سیگنال می توان سرعت جریان سیال را اندازه گیری کرد. هنگام استفاده از دبی سنج التراسونیک باید حتما به نوع سیال توجل کرد که متناسب با فلومتر نوع زمان انتقال باشد.

دبی سنج التراسونیک داپلر

دبی سنج التراسونیک داپلر در سیالاتی که شامل ذرات ریز در داخل آن هستند ، کاربرد دارد. سیگنال ها از فرستنده به سمت سیال داخل لوله فرستاده می شوند. سیگنال به ذرات سیال برخورد کرده و بازگشت داده می شوند. با استفاده از این تفاوت سرعت ، سرعت سیال اندازه گیری می شود.

یکی از معایب عمده دبی سنج های التراسونیک داپلر این است که ممکن است سرعت ذرات داخل مایع با سرعت خود سیال متفاوت باشد. در این صورت اندازه گیری با خطا همراه خواهد بود. استفاده از دبی سنج های داپلر راحتتر می باشد. زیرا به قسمت خارجی لوله ها بسته شده و نیازی به برخورد مایع با دبی سنج نمی باشد. و دستگاه از خطراتی مثل واکنش شیمایی و خوردگی در امان خواهد بود.

طرز کار فلو متر التراسونیک

طرز کار فلومتر التراسونیک به نوع و مدل آن بستگی دارد. در بعضی فلومتر ها ، دبی سنج به قسمت داخلی لوله متصل می شود. اغلب دبی سنج های ثابت از این مدل هستند. این مدل ها دقت اندازه گیری بسیار بالاتری دارند. البته هنگام استفاده از آن باید به این نکته توجه کرد که موادی که از داخل لوله انتقال داده می شود ، به فلومتر آسیبی نرساند.

دبی سنج التراسونیک

فلومتر ها در مدل ها و کاربرد های مختلفی ساخته می شوند. پس هنگام خرید دبی سنج حتما به فروشنده کاربرد آن و سیالاتی که قرار است جریان آنها اندازه گیری گردد را اطلاع دهید تا دبی سنج متناسب با نیازتان را برای شما معرفی کند.

در مدل داپلر سنسور ها با استفاده از کابل به لوله متصل می شوند. برای بررسی دقیق تر سنسور گیرنده و فرستنده یک بار در یک راستا و بار دیگر در راستای مختلف هم (یعنی یک سنسور بالای لوله و دیگری با فاصله پایین لوله) قرار می گیرد. در هر دو روش سرعت جریان سنجیده شده و مورد بررسی قرار می گیرد. ( دستگاه التراسونیک ) اگر در هر دو روش نمایشگر داده های یکسانی نمایش دهد ، پس اندازه گیری صحیح می باشد. ولی اگر داده ها تفاوت داشته باشند احتمالا مشکلی در دستگاه و یا مایع داخل لوله رخ داده است.

فلومتر التراسونیک ایرانی

فلومتر التراسونیک ایرانی ، تمامی امکانات مدل های خارجی را دارد. کیفیت دستگاه بسیار بالا  می باشد. میزان خطای اندازه گیری در این دستگاه و در حد استاندارد ۰.۱ درصد بوده که قابل قبول است. شرکت تولید کننده دبی سنج التراسونیک به دلیل اطمینان از کیفیت کالا ، محصولات خود را با ضمانت در بازار عرضه می کند. قیمت فلومتر التراسونیک ایرانی نسبت به برند های خارجی مناسب تر بوده و استفاده از آن در صنایع مختلف به صرفه تر می باشد. این دستگاه در مدل ها و انواع گوناگون تولید می گردد. و می توان در صنایع با سیالات مختلف از آن استفاده کرد.

کاربرد های دبی سنج التراسونیک

دبی سنج التراسونیک برای سنجش میزان سرعت سیالات در صنایع مختلف استفاده می شود. در صنایعی از قبیل تصفیه خانه های آب شیرین ، تصفیه خانه های فاضلاب ، صنایع شیمیایی ، صنایع فلزی ، صنایع غذایی و ‌‌‌..‌. کاربرد دارد. دبی سنج ها برای بررسی و محافظت از مایعات با قیمت و ارزش بالا کاربرد دارند. زمانی که حساسیت کار بالا باشد ، از این دستگاه استفاده خواهد شد.

خرید دبی سنج التراسونیک

در کل در هر صنعتی که نیاز باشد کیفیت و سرعت جریان مایعات روان در لوله ها سنجیده شود ، از این دستگاه استفاده می شود. در مواردی که باعث تخریب و واکنش فلومتر خواهد شد ، از فلومتر های خارجی که بیرون از لوله می توانند ، سرعت را اندازه گیری کنند استفاده می شود.

مزایا و معایب فلومتر التراسونیک

با استفاده از فلومتر التراسونیک بدون تماس فلومتر با سیالات مختلف و بدون تخریب و آسیب رسیدن به دستگاه می توان سرعت جریان ، فشار و دما را کنترل کرد. استفاده از دستگاه بسیار راحت بوده و افراد عادی با آموزش ساده می توانند از آن استفاده کنند. اگر دستگاه با کیفیتی خریداری کنید ، طول عمر دستگاه بالا بوده و کمتر پیش می آید دستگاه دچار مشکل گردد. به نوعی می توان گفت هزینه های تعمیر و نگهداری پایینی دارد.

چون دبی سنج التراسونیک با مایعات داخل لوله تماس ندارد ، به راحتی می توان از آن در لوله های انتقال مواد بهداشتی و غذایی مانند خطوط تولید نوشابه و انواع آبمیوه ها استفاده کرد. یکی از مزایای اصلی این دستگاه این است که زنگ زدگی و تخریب لوله تاثیری در اندازه گیری میزان جریان ندارد.

یکی از معایب اصلی دبی سنج التراسونیک این است که اگر به شکل صحیحی نگهداری نشود ، دچار اختلال شده و ممکن است داده های اشتباهی را نشان دهد. از طرف دیگر فلومتر های نوع داپلر زمانی که سرعت ذرات داخل سیال با سرعت خود سیال متفاوت باشد ، داده های اشتباهی را نشان خواهد داد.

از طرف دیگر در در فلومتر های ثابت زمانی که اندازه های لوله ها تغییر پیدا کند ، نیاز به تغییر دبی سنج خواهد بود. از طرف دیگر باید مطمئن شد امواج الکترومغناطیس از دیواره لوله عبور کرده و به ذرات داخل سیال برخورد می کنند. پس جنس لوله در اندازه گیری صحیح دبی سنج التراسونیک اهمیت زیادی دارد.

فروش دبی سنج التراسونیک

فروش دبی سنج التراسونیک بیشتر توسط شرکت های فروش دستگاه ها و تجهیزات صنعتی و نیز شرکت های فروش تجهیزات اندازه گیری صورت می گیرد. البته شرکت های تولید کننده محصول نیز خود اقدام به فروش عمده و خرده دبی سنج التراسونیک می کنند. این دستگاه قبلا در کشور های خارجی تولید شده و به ایران نیز وارد می شد. ( هموژنایزر التراسونیک ) ولی امروزه دبی سنج های ایرانی با بهترین کیفیت در داخل کشور نیز تولید شده و به فروش می رسد.

قیمت دبی سنج التراسونیک

برای اطلاع از قیمت دبی سنج التراسونیک با شماره های قرار داده شده در سایت تماس بگیرید. قیمت دبی سنج التراسونیک به پرتابل و ثابت بودن آن ، تکنولوژی ساخت ، کیفیت سنسور ها ، خطای اندازه گیری ، برند ، ایرانی و یا وارداتی بودن محصول و بسیاری عوامل دیگر بستگی دارد. شرکت ما با فروش مستقیم ، محصولی با کیفیت را با قیمتی بسیار مناسب در اختیار مشتریان قرار می دهد‌.

حمام التراسونیک

مشاوره و ثبت سفارش

67 89 21 26 - 021

تماس با فیدارنیک
ارسال پیام
پیام و نظر خود را ثبت کنید ، کارشناسان سایت در اسرع وقت بررسی می کنند .

پیام های شما
  1. زاره انجرقلی

    با سلام، لطفا مشخصات فنی و قیمت دبی سنج التراسونیک (پرتابل قابل نصب روی لوله) را برای بنده ارسال نمایید. ممنون

    • شرکت فیدارنیک

      با سلام لطفا تو واتساپ پیام بدید

پیام در واتساپ
برای ثبت سفارش و مشاوره تماس بگیرید