fidarnic
شرکت فیدارنیک

دستگاه جداسازی و اندازه گیری چربی شیر

" منتشر شده توسط : شرکت فیدارنیک "

جداسازی چربی شیر

بهترین وسیله برای جداسازی چربی از شیر چیست؟

شیر جزو اصلی ترین محصولات لبنیاتی است که در آن مقداری چربی (حدوداً 3 درصد) وجود دارد. امروزه در صنایع مختلف، چربی شیر را از آن جدا می کنند تا شیری کم چرب بدست آید. البته چربی شیر را می  توان برای تولید خامه، پنیر خامه ای، ماست خامه ای و … استفاده کرد. اما چطور می توان چربی شیر را از آن جدا کرد؟ برای جداسازی چربی شیر، روش های مختلفی وجود دارد که رایج ترین راه، استفاده از دستگاه جداسازی چربی از شیر است که در مدل ها و ظرفیت های مختلف قابل تولید بوده و در صنایع شیر و لبنیات و آزمایشگاه ها استفاده می شود. شاید اسم دستگاه جداسازی چربی از شیر برایتان ناآشنا باشد، ولی نگران نباشید در این متن، این دستگاه صنعتی و کارآمد را کاملاً توضیح خواهیم داد.

دستگاه جداسازی چربی از شیر

دستگاه جداسازی چربی از شیر یا همان سانتریفیوژ ژربر، وسیله ای برای جداسازی چربی شیر است که از آن جهت اندازه گیری درصد چربی شیر نیز استفاده می شود (با لوله های بوتیرومتر). این دستگاه برحسب نیروی گریز از مرکز کار می کند و همانند سانتریفیوژهای دیگر، عملیات جداسازی را برحسب اختلاف چگالی ذرات اجرا می کند. از آنجایی که ذرات چربی شیر نسبت به سایر ذرات کم چگالی تر است، بعد از جدا شدن از شیر به سطح منتقل می شود؛ بنابراین کاربر به راحتی می تواند میزان چربی شیر را محاسبه کند.

سانتریفیوژ جداسازی چربی از شیر، در ظرفیت های مختلف قابل تولید بوده و می توان از آن بصورت صنعتی و نیمه صنعتی استفاده کرد. این دستگاه جدا کننده چربی از شیر، با برق 220 ولت کار می کند و قابلیت تولید آن، با سرعت ثابت و متغیر وجود دارد. این دستگاه عملیات جداسازی را با به حرکت درآوردن شیر و حرارت دهی به آن اجرا می کند. تا اینجا با مفهوم کلی دستگاه آشنا شدیم، حالا نوبت شرح ساختمان آن است. در ذیل اجزای مختلف این دستگاه چربی گیر شیر را آورده ایم :

اندازه گیری چربی شیر

اجزای تشکیل دهنده دستگاه جداسازی چربی از شیر

  • بدنه

قطعاً بدنه اصلی ترین بخش دستگاه جداسازی چربی از شیر است، زیرا از بخش های داخلی، در برابر عوامل بیرونی محافظت می کند. ما جنس بدنه این دستگاه را از استنلس استیل انتخاب کردیم که جزو آلیاژهای بسیار مقاوم بوده و خاصیتی ضد خش و ضد زنگ دارد و البته بدنه با پوششی از نوع الکترواستاتیک کوره ای پوشش داده شده که مقاومت آن را دو چندان کرده است. در نتیجه در افزایش طول عمر این دستگاه نقش تاثیرگذاری دارد.

  • المنت ها

واحد گرمایشی این دستگاه را المنت ها تشکیل داده اند که طی مراحلی، انرژی الکتریکی را به حرارت تبدیل می کنند. این المنت ها عایق بندی مناسبی دارند، بدین ترتیب حرارت بالا سبب ذوب آنها نمی شود. از سوی دیگر قدرت بالایی در تامین گرمایش دارند.

  • الکتروموتور

الکتروموتور این دستگاه از سطح قدرت بالایی برخوردار بوده و وظیفه آن، تامین نیرو برای به گردش درآوردن روتور است. دور الکتروموتور را می توان بصورت سفارشی، در دو حالت ثابت و متغیر انتخاب کرد.

  • تایمر

دستگاه جداسازی چربی از شیر مجهز به تایمری است که می توان آن را از نوع آنالوگ و یا دیجیتال انتخاب کرد. بواسطه تایمر، امکان تنظیم مدت زمان روشن بودن دستگاه توسط کاربر وجود دارد.

  • هد آلومینیومی

این دستگاه دارای هد بوده که امکان تولید آن، بصورت 8 شاخه یا 12 شاخه وجود دارد (متناسب با ظرفیت دستگاه تعداد شاخه ها متغیر است). جنس این هد و شاخه هایش از آلومینیوم مقاوم است، هد کاربردی از قابلیت چرخش بالایی برخوردار بوده و با دور بالا، حول محور را به گردش درمی آید و چربی موجود در شیر را جدا می کند.  

جداسازی چربی شیر
  • لوله های بوتیرومتر

لوله های بوتیرومتر از دیگر قطعات این دستگاه هستند که از آنها برای اندازه گیری درصد چربی شیر و خامه استفاده می شود. جنس بوتیرومترها از شیشه شفاف و بی رنگ است. بوتیرومتر در برابر حرارت مقاومت بالایی داشته و نوع آن را می توان متناسب با نمونه شیر انتخاب کرد.

  • ترموستات

دستگاه جداسازی چربی از شیر، به ترموستاتی مجهز است که وظیفه اصلی آن کنترل دما و برقراری تعادل دمایی می باشد. یعنی دما را در محدوده معینی نگه داشته و از افزایش و کاهش بیش از حد آن پیشگیری می کند. البته میزان دما باید از قبل توسط کاربر تعیین گردد تا در حین کار، دما از آن محدوده تجاوز نکند. 

  • روتور

روتور از دیگر اجزای دستگاه جداسازی چربی از شیر بوده که به حفره ای مجهز است که شیر برای چربی گیری، باید داخل حفره قرار بگیرد. بدین ترتیب برحسب زمان گردش، شعاع دوران و سرعت، عملیات جداسازی چربی از شیر اجرا می شود. روتورها یا زاویه ثابت دارند یا متغیر، اما روتورهای این دستگاه از نوع زاویه ثابت هستند.

ویژگی های بارز دستگاه جداسازی چربی از شیر

  • قابلیت خاموش سازی خودکار دستگاه در صورت عدم تعادل
  • مجهز به ترموستات جهت تنظیم و متعادل سازی میزان دما
  • مجهز به بدنه ای از جنس استیل با رنگ الکترواستاتیک
  • استفاده از تایمر (برای تنظیم مدت زمان)
  • دارای المنت های حرارتی قدرتمند با عایق بندی مناسب
  • مجهز به الکتروموتور قوی با قابلیت تنظیم دور
  • قابلیت چربی گیری شیر و اندازه گیری  آن با بوتیرومتر
  • استفاده از ترمز برقی و قفل درب (جهت افزایش ایمنی)

تفاوت ها و شباهت های دستگاه جداسازی چربی از شیر با سایر سانتریفیوژها

  • در دستگاه های سانتریفیوژ، نمونه را برای سانتریفیوژ کردن داخل ظرف های مخصوصی به اسم فالکون قرار می دهند که جنس آنها معمولاً از پلاستیک یکبار مصرف و مقاوم است. این در حالیست که دستگاه های جداسازی چربی از شیر، به لوله های استیل یا آلومینیومی مجهز هستند که محل قرارگیری چربی سنج است.
  • سانتریفیوژهایی که به سیستم خنک کننده مجهز هستند، قادرند دمایی پایین از دمای محیط ایجاد کنند ( 5 درجه سانتی گراد) و نوع معمولی این سانتریفیوژها در دمای محیط عمل می کنند. اما در دستگاه جدا کننده چربی از شیر، می توان میزان دما را تا 65 درجه سانتی گراد افزایش داد.
  • روتورهای سانتریفیوژها را می توان از نوع ثابت و متغیر انتخاب کرد، این در حالیست که دستگاه جداسازی چربی از شیر را فقط با روتور زاویه ثابت می توان طراحی کرد. مطلب پیشنهادی : سانتریفیوژ یونیورسال سهند
  • تمامی سانتریفیوژها از جمله سیستم جداکننده چربی از شیر، دارای دربی قفل دار هستند.
  • در ساخت تمامی سانتریفیوژها و حتی جداساز چربی از شیر، از تایمر و سیستم کنترلر دما استفاده شده است.

خرید دستگاه جداسازی چربی از شیر

سانتریفیوژ ژربر

این شرکت برای رضایت مندی شما مشتریان عزیز، طرح مشاوره رایگان را راه اندازی کرده تا قبل از خرید، اطلاعات کلی از دستگاه جداسازی چربی از شیر داشته باشید. مشاوره قبل از خرید برای تمامی مشتریان الزامی است، چرا که ممکن است دستگاهی خریداری کنید که نیاز شما به را به خوبی برآورده نکند.

به همین دلیل توصیه می کنم این مطلب را با دقت بخوانید و اگر برایتان توجیه پذیر نبود، کافیست با شماره های درج شده در این صفحه تماس بگیرید تا کارشناسان این شرکت، تمامی اطلاعات ریز و درشت، در مورد این دستگاه های جداکننده چربی از شیر را در اختیارتان قرار دهند. همانطور که در بخش قطعات گفته شد، این دستگاه با بدنه ای مقاوم و الکتروموتوری قدرتمند طراحی شده و تمامی اجزای این دستگاه از نوع استاندارد و درجه یک بازار هستند، پس هنگام خرید این موارد را مورد ملاحظه قرار داده و به جنس آن دقت کنید؛ چون جنس هر دستگاه، سطح مقاومت و طول عمر آن را نشان می دهد.

چگونه چربی شیر را جدا کنیم؟

ابتدا بوتیرومترهای تمیز و خشک را درون شاخه های دستگاه قرار داده و در ضمن اندازه گیری شیب، میزان مشخصی سوفلوریک اسید به داخل بوتیرومتر بریزید. حالا مقدار شیر مورد نیاز که دمایی بین 15 الی 21 درجه سانتی گراد دارد را توسط پیپت، به درون بوتیرومترها اضافه کنید.

در این مرحله می توانید درب بوتیرومترها را بسته و آنها را مخلوط و یا هم بزنید. دما بر اثر برخورد سولفوریک اسید با شیر، بشدت بالا می رود، سپس باید صبر کرد تا میزان دما پایین کاهش یابد. بعد از 5 دقیقه تا 10 دقیقه دستگاه را روی سرعت بالا تنظیم نموده و آن را روشن کنید.  بعد از بستن درب، می توان دکمه On را فشار داد تا عمل جداسازی آغاز گردد.

بدین ترتیب المنت ها نیروی برق را دریافت و گرما تولید می کنند، الکتروموتور نیروی لازم را تامین و شیر در داخل دستگاه به گردش در می آید. در نهایت شیر به طرف خارج مرکز حرکت نموده و لوله ها حالت افقی به خود می گیرند و چربی شیر که سنگین وزن تر از خود شیر است، به سمت خروجی منتقل می گردد. بعد از اینکه عمل جداسازی چربی از شیر به اتمام رسید، بوتیرومترها را خارج نموده و آنها را داخل وان آبگرم قرار دهید. می توانید نتیجه را خوانده و میزان چربی موجود در شیر را محاسبه کنید.

قیمت دستگاه جداسازی چربی از شیر

این شرکت برای فروش دستگاه جداسازی چربی از شیر، شرایط مناسبی در نظر گرفته و آن را قیمتی باورنکردنی به بازار عرضه می کند. شاید بپرسید قیمت دستگاه جداسازی چربی از شیر چقدر است؟ در جواب باید گفت قیمت این دستگاه برحسب نوع و ظرفیتی که دارد، متفاوت است و نمی توان بطور دقیق گفت قیمت آن چند است. البته همانطور که می دانید امروزه با نوسان شدید نرخ ارز در بازار روبرو هستیم که خود عامل اصلی عدم ثبات قیمت کالا است.

توصیه می کنم برای استعلام قیمت، با واحد فروش این شرکت تماس گرفته و مشخصه های دستگاه مورد نظر را به آنها بدهید تا قیمت دقیق آن را برایتان استعلام کنند.  

سایر سانتریفیوژهای تولیدی این شرکت شامل:

  • سانتریفیوژ رومیزی
  • سانتریفیوژ یخچال دار پر سرعت
  • التراسانتریفیوژ
  • سانتریفیوژ وکیوم
  • میکرو سانتریفیوژ
  • سانتریفیوژ کلینیکی یا بالینی
  • سانتریفیوژ سیتولوژی
  • سانتریفیوژ گرادیان چگالی
  • سانتریفیوژ شناور

دستگاه جداسازی چربی از شیر چه کاربردهایی دارد؟

  • قابلیت اندازه گیری و تعیین میزان چربی
  • استخراج چربی موجود در شیر
  • قابلیت تعیین حلالیت
  • قابلیت استفاده جهت جداسازی اجزای یک محلول

پیشنهاد به شما : سانتریفیوژ پی ار پی

مشاوره و ثبت سفارش

67 89 21 26 - 021

تماس با فیدارنیک
ارسال پیام
پیام و نظر خود را ثبت کنید ، کارشناسان سایت در اسرع وقت بررسی می کنند .

پیام در واتساپ
برای ثبت سفارش و مشاوره تماس بگیرید