fidarnic
شرکت فیدارنیک

دی اریتور چیست؟ قیمت دستگاه دی اریتور

دی اریتور

ما در این متن اطلاعاتی جامع و کاربردی از دی اریتور Deaerator آورده ایم تا قوه انتخاب برایتان راحت تر شده و با عملکرد، ویژگی ها، مزایا، شیوه نصب Deaerator ، قطعات و اجزای تشکیل دهنده این دستگاه آشنا شوید. اما دی اریتور چیست؟

تعریفی کلی از دستگاه دی اریتور

دی اریتور (Deaerator) دستگاهی است که از آن جهت حذف گازهای محلول در آب از جمله دی اکسید کربن و اکسیژن استفاده می شود و به آن، سیستم هوازدا نیز گفته می شود. این محصول به عنوان سیستم پیش گرمایش آب ورودی به دیگ بخار نیز استفاده می شود و دمای آب را تا 100 درجه سانتی گراد افزایش می دهد. به همین دلیل سیالات عبوری از بویلرها، خروجی مناسبی خواهند داشت؛ زیرا آب ورودی به داخل آنها دمای بالایی داشته و اختلاف دمای آب تغذیه و آب درون بویلر، سبب ایجاد تنش و رخداد پدیده شوک حرارتی نمی شود. در نتیجه ظرفیت بخاردهی و راندمان کاری دیگ های بخار افزایش یافته و لوله ها و اتصالات این محصولات، طول عمر مفیدی خواهند داشت. در حالت کلی دی اریتور، کاربردی صنعتی داشته و در پالایشگاه ها بیشترین استفاده را دارد. در واقع دی اریتور، تمامی گازهایی که باعث ایجاد خوردگی در جداره ی بویلر، خطوط تغذیه و منابع ذخیره آبگرم می شوند را حذف می کند.

ویژگی های بارز دی اریتور

  • مخزن دی اریتور، حالت افقی داشته و به دو سر عدسی مجهز شده است. مخزن کاربردی دارای دریچه منهول بوده که به مخزن اصلی وصل شده و از بخش داخلی با دو لایه رنگ اپوکسی و از بخش بیرونی با رنگ روغنی پوشش داده شده است.
  • جنس مخزن این دستگاه از فولاد (st37) بوده و جنس برج آن از استنلس استیل (304) است.
  • دی اریتور در ظرفیت های مختلف قابل ساخت بوده و ظرفیت های بالا، ابعاد بزرگی داشته و در کارخانجات و صنایع گسترده استفاده می شوند.
  • این دستگاه به کنترلگر سطح، مدار کنترل و شیر بخار برقی مجهز شده است.

دی اریتور به دو دسته کلی تقسیم شده که شامل : دی اریتور فنری و دی اریتور سینی دار ( آبشاری ) است. در ادامه این دو دی اریتور و عملکرد آنها را کاملاً شرح خواهیم داد.

دی اریتور

دی اریتور سینی دار

این دی اریتور، جزو رایج ترین نوع بوده و نقش تاثیرگذاری در هوازدایی دیگ بخار دارد. دی اریتور فوق، به  مخزن افقی مجهز شده که در بخش میانی آن از برجستگی هایی استفاده شده است. کلاهکی در بخش بالای برجستگی دیگ افقی قرار دارد که به شکل گنبد قوسی مانند بوده و فرآیند هوازدایی آب در این بخش صورت می گیرد. بطوری که آب روی سینی های کاربردی که حالت منفذدار دارند قرار گرفته و در حالت قطرات ریز، به سمت پایین به جریان درمی آید.

نحوه کار دی اریتور سینی دار

همانطور که گفته شد در این دستگاه، عمل هوازدایی از طریق گنبد قوسی شکل صورت می گیرد. در این دی اریتور عمل هوازدایی، توسط بخار کم فشار عبوری از بخش پایین سینی های منفذدار صورت می گیرد. این بخار بواسطه منافذ، به طرف بالا به جریان درآمده و با آب داخلی دیگ بخار در تماس قرار می گیرد.

هوازدا

در نتیجه بخار و آب باهم ترکیب می شوند، البته جهت ترکیب مطلوب بخار و آب می توان از پرکن به جای سینی استفاده کرد.  این عملیات سبب جدا شدن گازهای محلول در آب و انتقال آنها به بالای بخش گنبدی شکل (از طریق شیر خروجی) می شود. هرازگاهی باید شیر خروجی را کنترل کرد، زیرا اگر به خوبی عمل نکند، ممکن است بخش زیادی از گازها از طریق آب، وارد دیگ بخار شود.

از این صفحه هم بازدید کنید : دیگ بخار

توجه داشته باشید که شیر خروجی گاز بالای گنبد، می بایست به حدی باز شود که اکسیژن داخلی بخار به آسانی از مخزن خارج شده و مجدداً وارد آب نگردد.

دی اریتور اسپری شونده با نازل های فنری

در ساخت دی اریتور اسپری شونده از مخزن استوانه افقی یا عمودی استفاده شده که عمل نگهداری آب و تخلیه هوا در داخل آن صورت می گیرد. مخزن کاربردی، حالت چندبخشی داشته که هر بخش کار خاصی انجام می دهند. عمل گرمایش در بخش چپ این دستگاه صورت می گیرد، به همین دلیل فرآیند جداسازی گاز از آب به بهترین نحو اجرا می شود. دی اریتور فوق، به نازل های فنری مجهز شده و دارای یک جداساز گاز دی اکسید کربن و اکسیژن و یک بخش پیش گرم آب می باشد.

چگونگی عملکرد دی اریتور اسپری شونده

عملکرد این نوع دی اریتور با دی اریتور سینی دار فرق دارد؛ بطوری که آب از بین نازل های فنری که دارای منافذ کوچک هستند عبور نموده و در حالت افشانه ای و اسپری شونده، به داخل دستگاه تزریق می گردد. بدین ترتیب بخاری که از بخش تحتانی دستگاه وارد این بخش می شود، سبب گرم شدن آب اسپری شده می گردد. در مرحله بعدی، آب به داخل بخش دوم دی اریتور وارد شده و بخار هوازدا با فشار کم و از سمت پایین، با آن در تماس قرار می گیرد. در آخر گازها از دستگاه خارج می گردند. آب تولیدی بر اثر فرآیند فوق، به مخزن پایین دی اریتور هدایت شده و برای استفاده در بویلر و … آماده می شود.

دی اریتور

لازم است بدانید که دی اریتورها با روش مکانیکی عمل می کنند، به همین دلیل قادر به از بین بردن 100 درصدی اکسیژن از آب نیستند و فقط غلظت اکسیژن را کاهش می دهند؛ به همین دلیل جهت دفع کامل اکسیژن، از جاذب شیمیایی اکسیژن استفاده می شود که پرکاربردترین آنها شامل: سولفیت سدیم (Na2SO3)، کربوهیدرازین، نیتریل تری استیک اسید (NTA)، هیدروکینون، هیدرازین (N2H4)، دی اتیل هیدرکسیل آمین (DEHA) و اتیلن دی آمین تتراستیک اسید (EDTA) است. اما امکان حذف صددرصدی دی اکسید کربن آزاد از آب توسط این دستگاه وجود دارد.

توجه کنید که دی اریتور اسپری شونده، دارای برج هوا یا ورودی نیست و مخزن استوانه ای کاربردی در آن، هم به عنوان مخزن ذخیره آب و هم بعنوان هوازدا عمل می کند. در واقع یک بخش این مخزن مخصوص پیش گرمایش و بخش دیگر مخصوص جداسازی گاز است. البته جداسازی دو بخش فوق، بواسطه یک یا چندین بخش صورت می گیرد.

اجزای تشکیل دهنده دی اریتور

دی اریتور از قطعات مختلفی تشکیل شده که اصلی ترین آنها شامل: مخزن، تابلو برق، ترموستات، شیر فشارشکن، ترموستات، سوپاپ اطمینان، گیج حرارت، شیر تخلیه، شیر برقی، لوله کنترل و آب نما، پایه ها، کندانس برگشت، خروجی گازها و ورودی آب تصفیه است. این قطعات هر کدام وظیفه واحدی بر عهده دارند و ما در طراحی دی اریتورها، از بهترین نوع انتخاب کردیم تا نیاز کاربر، به نحو احسنت تامین گردد. 

دستگاه هوازدا

مخزن دی اریتور با متریالی مقاوم از جنس فولاد طراحی شده که ضخامت مناسبی دارد. عایق بندی جداره های دستگاه، بر قابلیت آن افزوده است. جنس برج کاربردی در این دستگاه از استیل می باشد. پایه های این دستگاه بسیار مقاوم بوده و استفاده از آن را راحت نموده اند. تمامی قطعات کنترلی و الکتریکی دی اریتور، در بخشی به عنوان تابلو برق تعبیه شده اند. بنابراین کاربر جهت اعمال تنظیمات، باید از طریق این بخش اقدام کند.

ترموستات کاربردی در دی ریتور دیگ بخار، وظیفه دارد میزان دمای آب را در حد متعادل نگهدارد. گازهای دی اکسیدکربن، اکسیژن و … بعد از جداسازی، از طریق شیر خروجی گاز به بیرون هدایت می گردند. سوپاپ اطمینان در دی اریتور، وظیفه دارد از افزایش بیش از اندازه فشار داخلی دیگر پیشگیری کند؛ بنابراین در حفظ ایمنی دستگاه موثر است.

خرید دی اریتور

حتماً شما هم مثل بیشتر مشتریان، جهت خرید دی اریتور به وب سایت های مختلف مراجعه کرده اید و و با وجود دستگاه های متنوع سردرگم شده اید. قطعاً روبرویی با دستگاه های مختلف، قوه انتخاب را برایتان سخت کرده و نیاز به راهنمایی دارید. نگران نباشید ما اینجاییم تا شما را برای انتخاب بهترین دستگاه راهنمایی کنیم. در حالت کلی شما ظرفیت دی اریتور را باید متناسب با نیازتان انتخاب کنید تا کارایی لازم را داشته باشد. ظرفیت پایین این محصول، در مواردی مناسب خواهد بود که نیاز به حجم کمی آب فاقد گازهای دی اکسید کربن و اکسیژن باشد. از سوی دیگر باید دستگاهی انتخاب کنید که از لحاظ استحکام، در سطح بالای قرار دارد؛ بنابراین به جنس آن دقت کنید؛ زیرا جنس هر دستگاه نشانگر طول عمر و مقاومت آن در برابر عوامل خارجی و ضربات احتمالی است.

خرید دی اریتور

هنگام خرید دستگاه اریتور، به قطعات کاربردی نیز توجه کنید. قطعات باید با استانداردهای جهانی مطابقت داشته و از نوع برتر بازار باشند. اگر در فضا با کمبود فضا روبرو هستید، ظرفیت های بالا مناسب نخواهند بود، زیرا ابعاد بزرگی دارند و جهت نصب آنها به فضای زیادی نیاز است. برند محصول و شرکت سازنده دی اریتور نیز اهمیت بالایی دارد، پس ابتدا از معتبر بودن مراکز فروش مطمئن شوید و اطمینان حاصل کنید که محصول با گارانتی معتبر به شما عرضه می گردد؛ زیرا اگر دارای گارانتی نباشد، بعد از خرید شرکت موظف به ارائه خدمات نخواهد بود.

در آخر توصیه می کنم با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را بطور کامل و بصورت رایگان راهنمایی کنند.

قیمت دی اریتور

در خرید هر دستگاه، اصلی ترین پارامتر برای مشتری، قیمت آن می باشد و هر فردی قبل از خرید، می خواهد بداند دستگاهی که قرار است بابت آن پول خرج کند چه قیمتی دارد. به همین دلیل نیاز است در این بخش، عوامل موثر روی قیمت دی اریتور را با هم ارزیابی کنیم. قطعا همه از وضعیت ارز بازار مطلع هستید و می دانید قیمت ثابتی ندارد و هر روز با نرخ جدید دلار، سکه و … مواجه هستیم. همین امر باعث شده نتوانیم قیمت دقیقی روی دی اریتورها بگذاریم. از سوی دیگر دی اریتورها انواع مختلفی دارند که تکنولوژی و قطعات کاربردی در هر نوع با نوع دیگر متفاوت است. پس قیمت آنها متناسب با کیفیتی که دارند تعیین می گردد و نیز برند، خارجی یا ایرانی بودن دی اریتور نیز روی قیمت تاثیر می گذارد. از دیگر عوامل که روی قیمت این محصول اثر دارد، امکانات و خدماتی است که قبل و بعد از خرید ارائه می گردد و نیز سطح حرارت آن هم در این امر دخیل می باشد. مثلاً دستگاهی که بصورت گارانتی دار به بازار عرضه می شود، تا حدودی گران تر از نوع بدون گارانتی است. دستگاهی که با جنس فولاد طراحی شده، مقاومت بالایی دارد؛ بنابراین نسبت به دستگاه هایی که کیفیت لازم را ندارند و از لحاظ جنس، ضعیف اند گران تر می باشد.

البته برخی فروشندگان دی اریتورهای بی کیفیت را با قیمت بالا می فروشند و دلیل گرانی آنها را کیفیت بالا تلقی می کنند. به همین دلیل باید اطلاعاتتان را در مورد دی اریتورها افزایش دهید تا گول گران فروشان را نخورید و محصولی بخرید که کیفیت و قیمتش باهم در تناسب است.

بنابراین پیشنهاد می دهم برای استعلام قیمت دی اریتور، ظرفیت، نوع، جنس و … را تعیین نموده و با کارشناسان ما تماس بگیرید تا قیمت آن را متناسب با دستگاه انتخابی شما، در بیاورند.

دسته بندی دی اریتور از لحاظ خلاء

این دستگاه از لحاظ خلاء نیز انواع مختلفی دارد که شامل نوع دینامیک، استاتیک و اولتراسوند می باشد. نوع دینامیک، هواگیری است که برای محصولاتی با ویسکوز متوسط تا زیاد استفاده می شود. هواگیر استاتیک بر روی محصولاتی که ویسکوز کمی دارد کاربرد داشته و هواگیر اولتراسوند، مخصوص محصولاتی با سطح چسبندگی بالا است.

قیمت دی اریتور

دسته بندی دی اریتور از لحاظ فشار کاری

دی اریتورهای آتمسفریک

 این سیستم ها کنار دیگ های کوچک و کم فشار استفاده می شوند و حداکثر دمای استاندارد دی اریتورهای تحت فشار، 212 درجه فارنهایت است. در واقع این دستگاه ها از قابلیت حذف میزان اندکی اکسیژن از آب هستند.

دی اریتورهای تحت فشار

این دسته از دی اریتورها، از لحاظ ساختاری به 4 دسته تقسیم شده اند که شامل دی اریتور spray type deaerators (قابل استفاده در تاسیسات کوچک)، دی اریتور packed column type deaerators (مانند نوع قبلی قابل استفاده در تاسیسات کوچک)، دی اریتور deaerators scerubber type  (در صورتی که اختلاف دمای آب تغذیه و دمای کندانس از 50 درجه سانتی گراد بیشتر است، بکار می رود و عملکرد خوبی دارد) و دی اریتور tray type deaerators (معمولاً در تاسیسات بزرگ استفاده می شوند و در صورتی که اختلاف دمای کندانس و آب از 50 درجه سانتی گراد کمتر باشد بهره وری می گردد).

5 نکته مهم در استفاده از دی اریتور جهت افزایش ایمنی

  1. جهت جلوگیری از انتقال دوباره اکسیژن به آب، لازم است شیر تخلیه گاز را به حد لازم باز بگذارید. این دستگاه برحسب نوع و ساختاری که دارد، ممکن است مجهز به کندانس کننده باشد که وظیفه حذف کلر موجود در آب را بر عهده دارد. با حذف کلر از آب، شیر خروجی گاز به اندازه لازم باز خواهد ماند.
  2. از آنجایی که آب پس از هوازدایی، با فشار پایین به مخزن تحتانی دستگاه منتقل می شود، ممکن است پدیده کاویتاسیون یا همان جوشش آب به دلیل افت فشار رخ دهد؛ به همین دلیل بهتر است مخزن کمی پایین تر از دستگاه دی اریتور قرار گیرد تا این پدیده ایجاد نشود.
  3. پیش تر نیز گفته شد که پیش گرمایش سبب افزایش طول عمر دیگ بخار و پیشگیری از بروز شوک حرارتی می شود. اما با عایق کاری دیواره های مخزن آب خروجی، می توان مقاومت آن را چند برابر کرد. بطوری که با عایق بندی درست، احتمال بروز شوک حرارتی در دیگ بخار به صفر درصد رسیده و می توان از آن، سال ها بدون استهلاک استفاده کرد.
  4. آب ورودی به دی اریتور، باید عاری از هر نوع مواد و ذرات معلق باشد؛ چرا که ممکن است این ذرات، سبب مسدود شدن نازل ها، سینی ها و ورودی آب گردند.
  5. تبخیر قسمتی از آب، سبب سخت شدن آن شده و کاهش دی اکسیدکربن موجود در آب، منجر به قلیایی شدن آن می گردد. به همین دلیل حتماً در بازه زمانی مشخصی به بازدید بخش های داخلی دستگاه بپردازید. البته بهتر است سرویس دی اریتور را به متخصصین واگذار کنید.

مزایای استفاده از دستگاه دی اریتور

دی اریتور چیست
  • کمک به افزایش طول عمر دیگ بخار و پیشگیری از ایجاد خوردگی در جداره های آن
  • موثر در جلوگیری از ایجاد رسوب روی دیواره ها و مخزن
  • قابلیت تولید دستگاه دی اریتور در انواع و ظرفیت های متعدد
  • کمک به بهبود بخاردهی در دیگ بخار
  • قابلیت افزایش بلودان در دیگ های بخار
  • قابلیت حذف گازهای اکسیژن و دی اکسید کربن
  • قابلیت حذف گازهای غیرقابل تغلیظ از آب، جهت کاهش میزان حلالیت گازهای نامطلوب
  • قابلیت گرم سازی آب ورودی و بازگشت کندانس به دمای ایده آل (برای تامین دمای بالا جهت استفاده در بویلر)
  • نصب و راه اندازی آسان و بی دردسر
  • موثر در کاهش هدررفت بخار کندانس شده و صرفه جویی در مصرف انرژی و آب
  • حذف هوای داخلی آب و پیشگیری از اثرات زیان آور تجمع هوا در دیگ ها و سیستم های انتقال حرارت در مدار
  • دی اریتور عمل انتقال دما در دیگ بخار را بهبود می بخشد.

نصب دی اریتور

  • محل نصب دی اریتور را درست انتخاب کنید، در واقع این دستگاه را باید در ارتفاعی بالاتر از بویلر و با فاصله محاسبه شده از پمپ نصب کرد؛ زیرا دی اریتور معمولاً در فشار اتمسفر کار می کند و دمای آب خروجی از آن بالا می باشد؛ به همین دلیل ممکن است پدیده کاویتاسیون رخ داده و به پمپ آسیب برسد.
  • اگر ارتفاع ساختمان مورد نظر از 30 متر بیشتر است، از دیگ های چدنی استفاده نکنید.
  • بهتر است درب های عقب و جلوی دیگ را از نوع دو لنگه انتخاب کنید.
  • حتماً بر روی دیگ ها از کنترلگر سطح آب استفاده کنید.
  • پایه های جلویی دیگ را در حالت ثابت قرار دهید تا آسیبی به آن وارد نشود. البته به دلیل انبساط طول دیگ در حین کارکرد، پایه هایی انتهایی را آزاد بگذارید.

چگونگی حذف گازهای محلول در آب توسط دی اریتور

در این بخش، چگونگی حذف گازهای محلول در آب را توصیف می کنیم تا درک دقیقی از این موضوع داشته باشید. در حالت کلی کارکرد این دستگاه بر پایه دو اصل علمی صورت می گیرد که اصل اول، قانون هانری است. بر طبق گفته هانری، کاهش فشار باعث کاهش حلالیت گاز در محلول نیز می گردد. اصل علمی دوم، تابع قوانین رابطه مابین دما و حلالیت گاز است. طبق این قانون، بالا رفتن دمای محلول و نزدیک شدن دمای آن به دمای اشباع، سبب کاهش حلالیت گاز در یک محلول می گردد. بدین منظور دی اریتور طوری طراحی شده که از هر دوی این قوانین طبیعی، جهت حذف دی اکسید کربن، اکسیژن و گازهای غیرقابل تغلیظ دیگر از آب دیگ بخار استفاده کند.

از این صفحه هم بازدید کنید : مبدل حرارتی

تفاوت بین دی اریتور اسپری و سینی دار

هر دوی این دستگاه ها جهت حذف گازها از پاشش آب سرد در محل بخار استفاده می کنند. اما در نوع اسپری از یک نازل استفاده شده که طی مراحلی آب را داخل دستگاه پاشیده و سپس آن را با بخار ترکیب می کند. این در حالیست که در نوع سینی دار از سینی هایی استفاده شده که به صورت منظم روی هم وصل شده اند. آب ورودی از یک سینی به سینی دیگر ریخته می شود. بدین ترتیب آب به قطرات ریزی تبدیل شده و با بخار برخورد می کند؛ در نتیجه تا دمای اشباع بخار، گرم می شود.

نکات قابل توجه در مورد دی اریتور

  • کنار دی اریتور می توان از دیگ بخار به عنوان سیستم گرمایشی استفاده کرد؛ زیرا بخار تولیدی توسط دیگ، سبب افزایش دمای آب داخلی دی اریتور می شود.
  • دی اریتور سه وظیفه مهم بر عهده دارد که شامل: دفع اکسیژن از آب، گرمایش و ذخیره آب تغذیه است. برای دفع اکسیژن از آب، نیاز به افزایش دمای آب تا نقطه جوش می باشد. در واقع این دستگاه با رساندن دمای آب به نقطه جوش، تمامی مولکول های را برای تبخیر آماده می کند؛ در نتیجه آب قدرت لازم برای نگهداری را نخواهد داشت.
  • دی اریتور در ظرفیت های مختلف قابل ساخت بوده که رایج ترین آنها شامل: دی اریتور 500 لیتر، 1000 لیتر، 1500 لیتر، 2500 لیتر، 3000 لیتر، 3500 لیتر و … است.

کاربردهای مختلف دی اریتور

  • قابل استفاده در پالایشگاه ها
  • قابل استفاده در کارخانجات و کارگاه های تولید مواد غذایی
  • قابل استفاده در صنایع تولید فرآورده های لبنی
  • قابلیت استفاده از دی اریتور در بیمارستان ها و سایر مراکز درمانی
  • قابل استفاده در صنایع کشاورزی از جمله گلخانه ها
  • و سایر صنایعی که نیاز به حذف اکسیژن آب دارند.
مشاوره و ثبت سفارش

67 89 21 26 - 021

تماس با فیدارنیک
ارسال پیام
پیام و نظر خود را ثبت کنید ، کارشناسان سایت در اسرع وقت بررسی می کنند .

پیام در واتساپ
برای ثبت سفارش و مشاوره تماس بگیرید